Tensireisid logo
  • Avaleht
  • Reisikalender
  • Eesti reisid
  • Teenused
    • Kindlustused
    • Puhkusereisid
    • Kinkekaardid
    • Lennupiletid
    • Majutus
    • Laevapiletid
    • Tellimusreisid
  • Hea teada
    • Kasulik teada
    • Kogunemiskoht lennujaamas
    • Bussikohad
    • Pakettreisileping
    • Standardinfo teabeleht
    • Privaatsusteave
    • COVID-19 teavitus
    • Pagas ja pardatoitlustus
  • Giidid
  • Kontakt
    • Kontorid
    • Meist
    • Tagasiside
Mail icon › Kirjuta meile
Tensireisid logo
  • Avaleht
  • Reisikalender
  • Eesti reisid
  • Teenused
    • Kindlustused
    • Puhkusereisid
    • Kinkekaardid
    • Lennupiletid
    • Majutus
    • Laevapiletid
    • Tellimusreisid
  • Hea teada
    • Kasulik teada
    • Kogunemiskoht lennujaamas
    • Bussikohad
    • Pakettreisileping
    • Standardinfo teabeleht
    • Privaatsusteave
    • COVID-19 teavitus
    • Pagas ja pardatoitlustus
  • Giidid
  • Kontakt
    • Kontorid
    • Meist
    • Tagasiside

Reisikalender

Avaleht›Reisikalender›2025›Pakri saared ja Pakri poolsaar maikellukeste õitseajal
Cam Icon

Millal esimesed rootslased Pakri saartele jõudsid ja kust nad saabusid, on täpsemalt teadmata. Pakri saarte rootsipärase nime ’Rogoy’ (Rukkisaar) leiame esmakordselt Taani kuninga kirjast, millega 1283. aastal kinnitati Padise kloostri valdused. Pakri saartel laialt levinud pärimuse järgi tulid ümberasujad Rootsist Dalarnast, ajalooallikad ja keeleaines viitavad aga pigem Soome Uusimaa (Nyland) poole, kus Padise kloostril olid 14. sajandil suured maavaldused.

28. aprillil 1345 müüs Padise kloostri abt Nicolaus Suur-Pakri saare viiele rootslasele 34 marga hõbeda eest. Samal aastal ostis kolm rootslast 30 marga hõbeda eest Laoküla mõisa maad. Ostukirjades on märgitud, et uued omanikud kasutavad maad „rootsi õiguse” (ius Svecicum) alusel. See tähendas eelkõige isiklikku vabadust, põlvest põlve edasi antavat asustusõigust ning kindlamalt fikseeritud makse. Ka Väike-Pakrile asusid elama rootslased. Padise mõisaga jäid saared seotuks 20. sajandini. Sajanditega kujunes saartel välja rikkalike traditsioonidega rahvakultuur ning oma keelemurre, mis Suur- ja Väike-Pakril oli mõnevõrra erinev.

Esimese iseseisvuse ajal moodustasid saared omaette Pakri valla. Viies külas elas 1934. aastal 354 inimest ning paiknes 119 talu. Kummalgi saarel oli oma kool, kirik ja kalmistu, tegutses koduloomuuseum. Eestlased pole seal kunagi elanud. Paraku lõppes idüll aastal 1940, kui kogu elanikkond sunniti kodudest lahkuma (tagasi Rootsi), külad hävitati ja saared muudeti Nõukogude Liidu sõjaväebaasiks ning Varssavi pakti maade lennuvägede õppepommitamise polügooniks. Koos sõjaväelinnakutega ehitati 1952. aastal ka üle 10 ha suuruse Langgranne laiu kulgev saari ühendav tammtee. Saari pommitati viimati veel 1992. aastal, juba suveräänse vabariigi ajal, kuid õnneks peamiselt õppemürskudega, mistõttu loodus eriti ei kahjustunud. Saared tagastati Eestile 1994. aasta mais.

Värvikas ajalugu, haruldased looma-ja linnuliigid, sõjaaegsed lõhkekehad, puutumata loodus ja lummavad vaated. Seda kõike pakub sulle Eesti kõige paremini hoitud saladus – salapärane Pakri saar… Maikuus õitsevad Pakritel sajad tuhanded maikellukesed, mille lõhn annab saartele erilise atmosfääri. Siin kasvab ka hulgaliselt valgeid sireleid, olles kevadel õitemeres koos metsikute õunapuudega. Heinamaad aga kollandavad nurmenukkudest, sekka valgeid anemoone.

Pakritel ei ela ainult veisekarjad ja linnuparved. Kaugeltki sellest. Saartel elavad ka kohalikud elanikud väga mõnusat ja rahulikku elu.


1. Päev

Väljasõit Tartust kl 07.15 Vanemuise alumisest parklast, kl 08.00 Puhu risti Olerexi tanklast, Tallinnast kl 09.20 lennujaama juurest trammipeatuse parklast.

Sõidame Põhja–Eesti  kõrgele pankrannikule rajatud sadamalinna Paldiskisse. Teel saame ülevaate põneva ajalooga linnast, mida omal ajal külastasid Saksamaa, Rootsi ja Venemaa kroonitud pead. Juba muinasajal rootslastega asustatud Pakrile ehitati 17. sajandil Rogerviki sadam. Tsaar Peeter I tahtis siia rajada Balti mere laevastikubaasi nimega Baltiiski Port, mis oleks võrdne  Euroopa suurimatega, kuid ehitus jäi pooleli.  Nõukogude võimu ajal oli Paldiski  rangelt suletud  sõjaväelinn, nüüd on linn hävingust toibunud ning areneb kiiresti. Linnas on sündinud ja elanud skulptor Amandus Adamson, kelle suveateljeesse on rajatud Ateljeemuuseum, mis tutvustab kunstniku elu ja loomingut.

Külastame Pakri poolsaart, kus asub Eesti kõrgeim tuletorn. Näha on ka Peeter I aegse tuletorni varet. Poolsaare läänekallast ääristab astanguline Pakri ehk Pakerordi pank, mis põhjapool tõuseb otse merest püstise kaljuseinana 24 m kõrgusele. See on Eesti uhkemaid loodusmälestisi, mille jalamil uhuvad tormise ilmaga vahused lained. Pangaservalt viib trepp alla mere äärde.

Sõit Padiski Lõunasadamasse, kust kl 11.30 väljub laev.  30 minutit  meresõitu ja oleme Väike-Pakri saarel Lillby sadamas. Kohaliku liiklusvahendiga, milleks on kastiauto, teeme päeva jooksul mõlemat saart tutvustava  ringsõidu, näeme saarte omapärast ja vahelduvat loodust. Väike-Pakril teeme peatuse Väikekülas, kus vaatame „Pakri Robinsoni“ elamist. Sõidame piki rannikut, et näha Peeter I aegset karjääri, nn Suurt kivimurdu, kust võeti ehitusmaterjali Pakri saarte ja poolsaare vahelise muuli rajamiseks. Üle kiviklibuväljade sõites jõuame kõige kõrgemale pangale, kus soovijad võivad laskuda ka maa-alustesse käikudesse. Külastame riikliku kaitse all olevat ehitismälestist Väike-Pakri kabeli varet ja ajaloomälestisena kaitstud kalmistut.

Pärast lõunasuppi sõidame üle tammtee Suur-Pakrile. Siinne loodus on teistsugune. Saare põhja- ja idarannikut katavad lagedad looniidud, kus võib leida haruldasi taimi nagu salutakjas, soohiilakas ja nõmmnelk. Heinamaad olid piiratud kiviaedadega. Mets katab ¼ saare pindalast, valdavalt kesk- ja lääneosa. Saarel kasvavad Eesti läänepoolseimad pangametsad. Külastame restaureerimisjärgus olevat kirikut ning jalutame läbi nõuka ajal hävinud ja puudesse kasvanud Suurküla, kus veel 20. sajandi algul tegutses 20 talu. Sõidame tagasi Väike-Pakrile. Meie teele jäävad nõukogude sõjaväelinnaku varemed ja lugematud pommiaugud.

Laev väljub kl 17.30 Pakri saarelt Paldiskisse, kus ootab meie buss. Sõit Tallinn-Tartu.

HIND:
175 € korduvreisija soodushind / 185 € tavahind

HINNA SEES:

  • väikebuss,
  • grupijuht,
  • laevapiletid Pakrile ja tagasi,
  • kastiautoga u 4-5 tundi koos kohaliku saatjaga,
  • lõunasupp.

Saarele kaasa võtta vihma- ja tuulekindel riietus. Jalga panna mugavad jalanõud. Kaasa võtta piisavalt joogivett, soovi korral ka kohvi oma termosega, päikesekaitsevahendid ja hea tuju!

**Firma ei saa vastutada sõidugraafikust kõrvalekaldumise eest, mis on tingitud ilmastikutingimustest, liiklusoludest merel. NB! Lähtuvalt mereohutuse eeskirjadest ei välju kaatrid kui tuule kiirus on 14 m/s või rohkem. Väljumise otsustab kohapeal aluse kapten.

Kehtib Tensi-Reiside pakettreisileping, v.a reisi eest tasumise ja reisi annulleerimise tingimused:

  • ettemaks 50% reisi maksumusest 5 päeva jooksul pärast broneeringu kinnitust ja arve saatmist;
  • 35 päeva enne reisi peab olema tasutud kogu reisi maksumus;
  • kuni 31 päeva enne reisi peetakse reisist loobumisel kinni büroo teenustasu 9 €;
  • tühistades reisi 30-15 päeva enne reisi on tühistamistasu 50% reisi hinnast;
  • tühistades reisi 14 või vähem päeva enne reisi on tühistamistasu 100% reisi hinnast.

Reisija on kohustatud tutvuma Tensi-Reiside pakettreisilepinguga!

NB! Meie reisiprogrammid on koostatud 2024. a seisuga. Kuna uue olukorra tõttu muutuvad sihtkohtades sageli reeglid ja nõuded, siis võib juhtuda, et need ei võimalda meil enam külastada mõnda programmis märgitud paika või vaatamisväärsust. Sel juhul oleme sunnitud programmi muutma ja võimalusel pakkuma alternatiive vastavalt reisi ajal kehtivatele reeglitele, nõuetele jms. 

 

print details

Pakri saared ja Pakri poolsaar maikellukeste õitseajal

24.05.2025 - 24.05.2025 Reg. kuni 18.05

Korduvreisija soodushind:

175 €

Hind:

185 €

Vabu kohti:1

Giid: Rutt Rimmel

bus Icon
Broneeri

Broneeri reis

print-logo
Tartu büroo: Tallinna büroo: Pärnu büroo: Panga rekvisiidid:

Ülikooli 4, (+372) 734 4207, tartu@tensireisid.ee

Estonia pst 5a, (+372) 670 3000, tallinn@tensireisid.ee

Ringi 10, (+372) 442 6300, parnu@tensireisid.ee

TENSI-REISID AS, EE902200221005109167 (Swedbank)

Pakri saared ja Pakri poolsaar maikellukeste õitseajal

24.05.2025 - 24.05.2025 Reg. kuni 18.05

Korduvreisija soodushind:

175 €

Hind:

185 €

Vabu kohti:1

Giid: Rutt Rimmel

bus Icon

Millal esimesed rootslased Pakri saartele jõudsid ja kust nad saabusid, on täpsemalt teadmata. Pakri saarte rootsipärase nime ’Rogoy’ (Rukkisaar) leiame esmakordselt Taani kuninga kirjast, millega 1283. aastal kinnitati Padise kloostri valdused. Pakri saartel laialt levinud pärimuse järgi tulid ümberasujad Rootsist Dalarnast, ajalooallikad ja keeleaines viitavad aga pigem Soome Uusimaa (Nyland) poole, kus Padise kloostril olid 14. sajandil suured maavaldused.

28. aprillil 1345 müüs Padise kloostri abt Nicolaus Suur-Pakri saare viiele rootslasele 34 marga hõbeda eest. Samal aastal ostis kolm rootslast 30 marga hõbeda eest Laoküla mõisa maad. Ostukirjades on märgitud, et uued omanikud kasutavad maad „rootsi õiguse” (ius Svecicum) alusel. See tähendas eelkõige isiklikku vabadust, põlvest põlve edasi antavat asustusõigust ning kindlamalt fikseeritud makse. Ka Väike-Pakrile asusid elama rootslased. Padise mõisaga jäid saared seotuks 20. sajandini. Sajanditega kujunes saartel välja rikkalike traditsioonidega rahvakultuur ning oma keelemurre, mis Suur- ja Väike-Pakril oli mõnevõrra erinev.

Esimese iseseisvuse ajal moodustasid saared omaette Pakri valla. Viies külas elas 1934. aastal 354 inimest ning paiknes 119 talu. Kummalgi saarel oli oma kool, kirik ja kalmistu, tegutses koduloomuuseum. Eestlased pole seal kunagi elanud. Paraku lõppes idüll aastal 1940, kui kogu elanikkond sunniti kodudest lahkuma (tagasi Rootsi), külad hävitati ja saared muudeti Nõukogude Liidu sõjaväebaasiks ning Varssavi pakti maade lennuvägede õppepommitamise polügooniks. Koos sõjaväelinnakutega ehitati 1952. aastal ka üle 10 ha suuruse Langgranne laiu kulgev saari ühendav tammtee. Saari pommitati viimati veel 1992. aastal, juba suveräänse vabariigi ajal, kuid õnneks peamiselt õppemürskudega, mistõttu loodus eriti ei kahjustunud. Saared tagastati Eestile 1994. aasta mais.

Värvikas ajalugu, haruldased looma-ja linnuliigid, sõjaaegsed lõhkekehad, puutumata loodus ja lummavad vaated. Seda kõike pakub sulle Eesti kõige paremini hoitud saladus – salapärane Pakri saar… Maikuus õitsevad Pakritel sajad tuhanded maikellukesed, mille lõhn annab saartele erilise atmosfääri. Siin kasvab ka hulgaliselt valgeid sireleid, olles kevadel õitemeres koos metsikute õunapuudega. Heinamaad aga kollandavad nurmenukkudest, sekka valgeid anemoone.

Pakritel ei ela ainult veisekarjad ja linnuparved. Kaugeltki sellest. Saartel elavad ka kohalikud elanikud väga mõnusat ja rahulikku elu.


1. Päev

Väljasõit Tartust kl 07.15 Vanemuise alumisest parklast, kl 08.00 Puhu risti Olerexi tanklast, Tallinnast kl 09.20 lennujaama juurest trammipeatuse parklast.

Sõidame Põhja–Eesti  kõrgele pankrannikule rajatud sadamalinna Paldiskisse. Teel saame ülevaate põneva ajalooga linnast, mida omal ajal külastasid Saksamaa, Rootsi ja Venemaa kroonitud pead. Juba muinasajal rootslastega asustatud Pakrile ehitati 17. sajandil Rogerviki sadam. Tsaar Peeter I tahtis siia rajada Balti mere laevastikubaasi nimega Baltiiski Port, mis oleks võrdne  Euroopa suurimatega, kuid ehitus jäi pooleli.  Nõukogude võimu ajal oli Paldiski  rangelt suletud  sõjaväelinn, nüüd on linn hävingust toibunud ning areneb kiiresti. Linnas on sündinud ja elanud skulptor Amandus Adamson, kelle suveateljeesse on rajatud Ateljeemuuseum, mis tutvustab kunstniku elu ja loomingut.

Külastame Pakri poolsaart, kus asub Eesti kõrgeim tuletorn. Näha on ka Peeter I aegse tuletorni varet. Poolsaare läänekallast ääristab astanguline Pakri ehk Pakerordi pank, mis põhjapool tõuseb otse merest püstise kaljuseinana 24 m kõrgusele. See on Eesti uhkemaid loodusmälestisi, mille jalamil uhuvad tormise ilmaga vahused lained. Pangaservalt viib trepp alla mere äärde.

Sõit Padiski Lõunasadamasse, kust kl 11.30 väljub laev.  30 minutit  meresõitu ja oleme Väike-Pakri saarel Lillby sadamas. Kohaliku liiklusvahendiga, milleks on kastiauto, teeme päeva jooksul mõlemat saart tutvustava  ringsõidu, näeme saarte omapärast ja vahelduvat loodust. Väike-Pakril teeme peatuse Väikekülas, kus vaatame „Pakri Robinsoni“ elamist. Sõidame piki rannikut, et näha Peeter I aegset karjääri, nn Suurt kivimurdu, kust võeti ehitusmaterjali Pakri saarte ja poolsaare vahelise muuli rajamiseks. Üle kiviklibuväljade sõites jõuame kõige kõrgemale pangale, kus soovijad võivad laskuda ka maa-alustesse käikudesse. Külastame riikliku kaitse all olevat ehitismälestist Väike-Pakri kabeli varet ja ajaloomälestisena kaitstud kalmistut.

Pärast lõunasuppi sõidame üle tammtee Suur-Pakrile. Siinne loodus on teistsugune. Saare põhja- ja idarannikut katavad lagedad looniidud, kus võib leida haruldasi taimi nagu salutakjas, soohiilakas ja nõmmnelk. Heinamaad olid piiratud kiviaedadega. Mets katab ¼ saare pindalast, valdavalt kesk- ja lääneosa. Saarel kasvavad Eesti läänepoolseimad pangametsad. Külastame restaureerimisjärgus olevat kirikut ning jalutame läbi nõuka ajal hävinud ja puudesse kasvanud Suurküla, kus veel 20. sajandi algul tegutses 20 talu. Sõidame tagasi Väike-Pakrile. Meie teele jäävad nõukogude sõjaväelinnaku varemed ja lugematud pommiaugud.

Laev väljub kl 17.30 Pakri saarelt Paldiskisse, kus ootab meie buss. Sõit Tallinn-Tartu.

HIND:
175 € korduvreisija soodushind / 185 € tavahind

HINNA SEES:

  • väikebuss,
  • grupijuht,
  • laevapiletid Pakrile ja tagasi,
  • kastiautoga u 4-5 tundi koos kohaliku saatjaga,
  • lõunasupp.

Saarele kaasa võtta vihma- ja tuulekindel riietus. Jalga panna mugavad jalanõud. Kaasa võtta piisavalt joogivett, soovi korral ka kohvi oma termosega, päikesekaitsevahendid ja hea tuju!

**Firma ei saa vastutada sõidugraafikust kõrvalekaldumise eest, mis on tingitud ilmastikutingimustest, liiklusoludest merel. NB! Lähtuvalt mereohutuse eeskirjadest ei välju kaatrid kui tuule kiirus on 14 m/s või rohkem. Väljumise otsustab kohapeal aluse kapten.

Kehtib Tensi-Reiside pakettreisileping, v.a reisi eest tasumise ja reisi annulleerimise tingimused:

  • ettemaks 50% reisi maksumusest 5 päeva jooksul pärast broneeringu kinnitust ja arve saatmist;
  • 35 päeva enne reisi peab olema tasutud kogu reisi maksumus;
  • kuni 31 päeva enne reisi peetakse reisist loobumisel kinni büroo teenustasu 9 €;
  • tühistades reisi 30-15 päeva enne reisi on tühistamistasu 50% reisi hinnast;
  • tühistades reisi 14 või vähem päeva enne reisi on tühistamistasu 100% reisi hinnast.

Reisija on kohustatud tutvuma Tensi-Reiside pakettreisilepinguga!

NB! Meie reisiprogrammid on koostatud 2024. a seisuga. Kuna uue olukorra tõttu muutuvad sihtkohtades sageli reeglid ja nõuded, siis võib juhtuda, et need ei võimalda meil enam külastada mõnda programmis märgitud paika või vaatamisväärsust. Sel juhul oleme sunnitud programmi muutma ja võimalusel pakkuma alternatiive vastavalt reisi ajal kehtivatele reeglitele, nõuetele jms. 

 


  • Pakettreisileping
  • Tellimusreisid
  • Kindlustused
  • Kinkekaardid
  • Kogunemiskoht lennujaamas
  • Bussikohad

TARTU KONTOR

  • (+372) 7 344 207
  • (+372) 7 344 208
  • tartu@tensireisid.ee
  • Ülikooli 4 51003 Tartu
  • E-R 09:00-17:00

Ava suur kaart

TALLINNA KONTOR

  • (+372) 6 703 000
  • (+372) 6 703 333
  • tallinn@tensireisid.ee
  • Estonia pst 5a 10143 Tallinn
  • E-R 09.00-17.00

Ava suur kaart

PÄRNU KONTOR

  • (+372) 44 26 300
  • (+372) 44 26 305
  • parnu@tensireisid.ee
Ava suur kaart

Panga rekvisiidid: TENSI-REISID AS a/a EE902200221005109167 (Swedbank)

Jälgi meid ka sotsiaalmeedias:

fb Icon

Soovid teateid uutest reisidest ja eripakkumistest?
Liitu uudiskirjaga siin!

uudiskiri

Täname, et liitusite meie uudiskirjaga.

© 2025 TENSI-REISID AS

| tensi@tensireisid.ee |

MTR nr TRE000084

| Veebilehe kasutustingimused | Privaatsus
Websystems Logo

Veebilehel kasutatakse küpsiseid. Küpsised on vajalikud teie kasutajamugavuse ning veebikülastusstatistika eesmärgil. Veebilehe kasutamise jätkamisel nõustute küpsiste privaatsustingimustega! Privaatsuspoliitika tingimusi näete siit.

Muuda sätteid